söndag 27 maj 2012

ÖIS tappade värdefulla poäng

Hade tyvärr ingen möjlighet att skriva någon rapport igår, men ska försöka sammanfatta ÖIS 1-1-match igår lite kort.

Örgryte saknade Sahlin, Lindström, Bengtsson och Lycén, alla fyra tunga avbräck. I och med detta ändrade Prytz en hel del i startelvan. Oscar Wallén gick in på anfallet och Hedman flyttade ner på en kant. Björkeryd gick in startelvan och så även Joakim Hall. Johan Pettersson flyttade ner på högerbacken.

Matchen var inte den roligaste, tyvärr. Det kändes som det var 50 grader på Gamla Ullevi och jag kan bara tänka mig hur det var att springa omkring på planen i den hettan. Emil Karlsson fick matchens första chans efter drygt 12 minuter när han kommer fri mot Trollhättan-målet, men efter lite sjabbel lyckas han få bollen över målet. Boyd Mwila hotade hela tiden och jag får väl ta tillbaka min ”hårda” ord mot honom. Halvleken var ingen höjdare, men åtta minuter in i andra halvlek kommer matchens första mål. Wallén får ett instick av Hedman och tar sig förbi Edwin Phiri i straffområdet och avslutar snyggt i bortre gaveln. 1-0 till ÖIS och ännu en vinst kändes nu nära till hands. Boyd Mwila ville dock annat. I minut 65 slår FCT en boll in i straffområdet till Mwila, som hoppar upp och skarvar bollen något oväntat i mål. ÖIS ville vinna, självklart, men hettan satte nog stopp för slutforceringen och matchen slutade 1-1.

Trollhättan fortsätter vara en mardrömsmotståndare för ÖIS. Jag sa innan matchen att det här är en match man ska vinna om man vill slåss i toppen och jag vidhåller detta. Vinner Lund idag hemma mot Utsikten ligger man sex poäng efter skåningarna och då kommer matchen lagen emellan den nionde juni bli helt otroligt viktig. ÖIS ställs mot Gauthiod i nästa omgång och Lund mot Trollhättan.

Hans Prytz sa till GP att det inte finns någonting han var nöjd med igår. ”Alla som kommer hit och tittar har definitivt mer att kräva av oss” och jag kan bara hålla med. Självklart saknades speciellt Sahlin och Lindström, men jag tycker ändå att man ska vinna mot Trollhättan på hemmaplan. Nu får man ta nya tag mot Gauthiod.
***
Jag skulle gärna varit på Valhalla igår. Qviding förlorade visserligen mot Karlstad, men vilken match det verkar ha varit. Karlstad ledde med 3-0 efter 38 minuter, men fem minuter senare stod det 3-2 efter att Ssewankambo och Gholamreza målat. Med kvarten kvar gjorde Patrik Wallin 3-3 och Qviding pressade enligt rapporter på i slutet. Då kom smällen, Karlstad gjorde 3-4 på den fjärde stopptidsminuten och Qviding fick åka hem med ännu en förlust i bagaget.
***
Utsikten möter alltså idag Lunds BK på Klostergårdens IP. Martin Dohlsten drog på sig sitt tredje gula mot ÖIS och är avstängd, men Erik Berthagen återvänder till matchen truppen, så även Daniel Albano Neves. Hoppas UBK kan knipa en poäng!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar