fredag 6 juli 2012

Tankar efter senaste omgången

Det finns mycket Häcken måste jobba med, speciellt i försvaret. Till matchen mot AIK är nu också Rene Makondele avstängd och frågan är hur laget kommer klara sig utan sin kanske viktigaste spelare? Kommer Dioh gå in på vänsterkanten, eller blir det så att någon av de defensiva mittfältarna kliver upp i banan? Vasquez är också ett alternativ, men det känns inte speciellt hett. Jag hoppas att jag har fel, men jag tror att Häcken får det väldigt svårt mot stockholmarna.
***
Josef Elvbys offsidemål mot Sundsvall var inte offside.
***
Häcken ställs mot antingen ett väldigt sargat eller riktigt revanschsuget AIK, som åkte på 0-4 mot MFF senast.
***
Örgryte är i en förvånansvärt bra sits just nu. Hade aldrig trott att det skulle se så här bra ut när Lund ledde i överlägsen stil efter sex omgångar. Nu gäller det för spelarna att vara ödmjuka inför situationen och inte redan nu börja tänka på Superettan. Halva säsongen återstår.
***
Jag är helt makalöst imponerad av Utsikten och deras framfart. Det här laget låg i division fyra 2006 och nu ligger de på en sjätteplats i division ett. Det ska också nämnas att man endast hade två spelare över 25 år i startelvan mot Skövde senast. Det kommer bli oerhört intressant att följa UBK de närmsta 2-3 åren och det skulle inte alls förvåna mig om vi får se laget i Allsvenskan inom tio år.
***
Blåvitt måste värva en mittback. Det är prio ett, två och tre just nu. Till matchen mot HIF hade jag gärna sett Azulay från start, bredvid Kjetil om han är frisk.
***
En annan sak Blåvitt, eller rättare sagt Stahre, måste ta tag i är att fixa Farneruds position på mittfältet. Han är egentligen en av Göteborgs bästa spelare, men visar det aldrig på plan. Slöseri med talang.
***
Ljög Kjetil Waehler om den inkastade stenen från DIF-publiken?
***
Med lite distans till Gbg-DIF så är det kanske inte så konstigt att Haglund presterade så dåligt. Han har varit skadad och i och med att Stahre håller honom så högt så hade han fått starta om han varit 100%, tror jag. Sedan får han beskedet att han ska spela fem minuter innan matchstart och då är han inte alls lika uppvärmd som de andra startspelarna. Och positionen han ska spela på är han inte speciellt van vid och gubben bredvid honom (JJ) har han inte spelat mycket med. Vilket försvarstal det blev, men jag tror garanterat att det här var Haglunds sämsta insats för i år.
***
Jag föreställer mig lite GAIS-gården som Wall Street under den senaste finanskrisen just nu. Hur långt tid kommer det ta för GAIS att återhämta sig om de degraderas?
***
Ekundes utvisning påminde en del om Calum Angus röda kort mot Helsingborg. Med rätt marginaler hade GAIS vunnit igår, men staden Göteborg och marginaler är tyvärr inget som går ihop i år.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar