tisdag 24 april 2012

Hallå där...

Fredrik Lundgren, lagkapten i GAIS

2-0 mot Norrköping, var det vändningen?
Njea, egentligen känns det som om att matchen mot Helsingborg var vändningen, där laget jobbar stenhårt bakåt och lyckas hålla poängen trots att vi var hårt belägrade. Sen är vi ytterst nära att få med oss tre poäng när Linus (Tornblad) springer sig fri på slutet. Den matchen kändes som en halv seger.

Diverse sjukdomar och skador har hållit dig borta från spel under säsongsinledningen hur har det känts?
Det är klart frustrerande att behöva sitta på läkaren och se på när det har gått så knackigt. Man vill ju såklart spela så mycket som möjligt och när man är skadad kan man bara köra på själv i gymmet. Jag har försökt pusha killarna så gott det går, men det är ute på planen jobbet ska göras.

Vad är det som har gjort att spelet inte har fungerat i säsongsinledningen?
Vi har spelat ett bra försvarsspel och släppt till väldigt lite bakåt. Inte ett enda spelmål faktiskt, ett självmål och två på fasta situationer. Hela laget har försvarat bra och killarna har krigat stenhårt. Ett av misstagen som har begåtts är att låta motståndarlaget få hålla i taktpinnen lite väl ofta. Sedan har det saknats något i den sista tredjedelen, men det känns som om vi har börjat hitta dit nu igen. I många av matcherna känns det som om vårt spel inte kommit i gång förrän i andra halvlek, och det är alldeles försent.

GAIS har en spännande trupp i år med en bra mix av spelare, någon du vill lyfta fram?
Det är klart att laget lyfts enormt med spelare som Mervan och Wanderson. En annan spännande spelare är Jakob Olsson som kom till oss från ÖIS inför säsongen. Han har imponerat stort på mig under de första matcherna, en speedkula med ett fint tillslag. I övrigt tycker jag det är kul när yngre spelare kommer fram från juniorerna, Linus Tornblad är ett bra sådant exempel som spelade riktigt bra mot Helsingborg och gjorde ett piggt inhopp nu senast mot Norrköping.

Du har spelat i GAIS sedan 1999, varför?
Ja, det har ju blivit en hel del säsonger. Först spelade jag ju fram till 2003 när jag kände att min motivation hade dött. Det var helt enkelt inte kul att spela längre. Jag bestämde mig då för att lägga ner fotbollen och flyttade till Spanien för att plugga. Men det dröjde bara fram till hösten därefter innan det började rycka i benen igen och GAIS hörde av sig. Jag tycker bara det blir roligare och roligare att spela och det är viktigt för mig. Vi har haft en bra omsättning på spelare och ledare och det är viktigt för mig, det behövs nya röster för att jag ska trivas och utvecklas. Förändringar förnöjer. Den dagen jag känner att jag inte har roligt och utvecklas längre är det lika bra att lägga av.

Elfsborg borta på torsdag, vad tror du?
Jag har en skön känsla inför matchen och tror att det kan gå bra. Vi gjorde en bra match där förra året och vann med 3-1. Vi kommer spela snålt och ett snabbt passningsspel, vi kommer inte ge bort något gratis. Jag tror att vi vinner i år igen men det är svårt att gissa något resultat. Så länge vi inte släpper in något mål och gör minst ett framåt är jag nöjd.

Haha, tack Fredrik och lycka till!
Tack själv, ha det fint.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar