söndag 22 juli 2012

Tuff uppgift väntar GAIS

Imorgon spelar GAIS säsongens sextonde match. För andra gången på en vecka står Malmö FF för motståndet och mycket, nästan allt, tyder på att det återigen blir noll poäng för göteborgarna.

I måndags blev det 2-0 till Malmö på Swedbank Stadion. GAIS inledde med något av en spelidé, men efter Daniel Larssons ledningsmål efter tjugo minuter försvann all form av spelglädje och vilja. Ranegié fastställde sedan slutresultatet till 2-0. Det såg stundtals ut som att GAIS-spelarna inte brydde sig ett skit om de förlora eller inte och det finns ingen form av glädje kvar på GAIS-gården just nu.

För ett par dagar sedan blev Mervan Celik helt klar för italienska Pescara och idag lämnade även Alexander Axén det sjunkande skeppet. Två monsternyheter, självklart, och det ska bli väldigt spännande att se hur detta påverkar laget. Att Axéns avhopp får någon direkt effekt tror jag inte, men kan någon spelare kliva fram i Celiks frånvaro? Romario, lossnar det? Jag går in med en pessimistisk tro, då kan jag inte bli besviken.

Det enda positiva inför matchen är att Jimmy Durmaz spelade sin sista match i Malmö-tröjan senast. Det är ett offensivt avbräck, men samtidigt kryllar laget av duktiga spelare så det borde inte vara någon större fara mot ett lag som GAIS. Wilton Figueiredo återkommer från avstängning och det är naturligtvis ett plus för skåningarna. Jasmin Sudic och Filip Helander är skadade.
    I GAIS är Tamandi, Spong, Florén och Bassombeng långtidsskade. Ekunde och Aubynn hänger inte heller med till Malmö och Sillanpää och Kenneth Gustafsson är tveksamma till spel.

Jag vet om att jag är brutalt negativ i mina artiklar om GAIS, men det går inte att vara annat. Jag vill inget hellre än att GAIS börjar plocka poäng och kliver upp på säker mark, men jag tvivlar ärligt talat på att spelarna och styrelsen tror att det är möjligt. Skulle jag varit sportchef i GAIS idag skulle jag chansa hejvilt, utnyttjat de få pengar som finns och gjort något. Enligt 1894.se får GAIS en del pengar för Celik (exakt hur mycket vet jag inte) och får man behålla den kakan själv så finns det utrymme för någon värvning. Det är aldrig rätt att gå mellan Göteborgsklubbarna, men en spelare som Nicklas Bärkroth hade kunnat komma in med energi och vilja. En utlåning till GAIS är win-win för båda parterna. I Göteborg tvivlar jag på att han kommer få så värst mycket speltid och på bänken kommer hans utveckling bara hämmas. I GAIS kan han ta en startplats och få värdefull allsvensk rutin inför 2013. Sedan får man gärna ta och förstärka med någon mer offensiv kraft, speciellt om Aubynn inte har möjligheten att hålla sig hel.

Är Sillanpää 100% lär han få fortsätta mellan stolparna, men Dime Jankulovski hade inte alls varit något sämre alternativ, snarare bättre (?). Erik Johansson och Lundgren försvarar centralt och till vänster spelar Kenneth Gustafsson (alt Angelin?). Angus tar plats till höger. Centralt på mittfältet huserar Markus Gustafsson och Ayarna, men hur kanterna kommer se ut är desto svårare att lista ut. Jag skulle chansa på Jakob Olsson och Romario. På anfallet springer Tornblad tillsammans med Wanderson.

Avspark 19.00

0 kommentarer:

Skicka en kommentar