fredag 11 maj 2012

Är GAIS i kris?

GAIS skämde ut sig rejält när man idag åkte på en 2-0-förlust i Södertälje mot Syrianska. 

Axén valde att starta med Angelin på högerbacken i Ekundes frånvaro, Jakob Olsson gick in på yttermittfältet och Tornblad bänkades i förmån för Peter Ijeh. Värt att notera var också att Celik bytte kant och Jakob Olsson startade till vänster.

Tänker inte skriva särskilt mycket om första halvlek för ärligt talat hände det i stort sett inte ett skit. Syrianska inledde matchen bäst och GAIS la sig lågt med laget och jobba sig in i matchen. Touma har första chansen, ett halvfarligt skott som Sillanpää styr ut till hörna. GAIS bästa chans är ett ganska löst skott av Ijeh, som Miller räddar enkelt. Mycket mer hände inte i första och frågan är om den här halvleken var tråkigare än första halvleken mellan Syrianska och Häcken

Andra halvlek började inte mycket bättre. Chanser saknades och spelet stämde inte för något av lagen. Efter en halvtimme ville Axén ha förändring och bytte ut Olsson och satte in Bassombeng. Det gav inte någon önskad effekt, två minuter senare gör Syrianska 1-0. Dinko Felic nickar in en frispark slagen av Lolo Chanko. GAIS försökte komma ikapp, men var otroligt tafatta och 10 minuter efter ledningsmålet kom också 2-0. Denna gången är det Chanko själv som avslutar, efter en misslyckad rensning av Calum Angus mitt i straffområdet. 2-0 blir också slutresultatet.

Är det rätt att sätta en krisstämpel på GAIS nu? Det har visserligen bara gått nio omgångar, men GAIS är verkligen inte bra just nu. Jag har tidigare sagt att jag tycker att Syrianska är ett av Allsvenskans sämsta lag och det håller jag fast vid. GAIS ska inte förlora en sådan här match med det materialet man har. Alltså GAIS möter SYRIANSKA borta och har inte en enda farlig chans under hela matchen, det hade inte ens varit okej för Väsby United. Jävlar, jag vill ha tillbaka mina mina 108 minuter. Axén borde gjort som Norling gjorde efter att Häcken krossade Malmö, gå fram till klacken och be om ursäkt, för så dåliga var GAIS.

Ingen i GAIS får plus idag, istället delar jag ut ”dubbelminus” till Jakob Olsson, Calum Angus och Wanderson. Alla andra får starka minus. Alla bör bänkas i nästa match, spela med U21-laget istället.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar