När jag var mindre och man spelade fotboll så kunde man få ett rött kort av
klubben man spelade i, ett rött kort med ett McDonalds M på. Kortet innebar en
rad förmåner så som gratis plusmeny på donken och 15% rabatt på Team Sportia. I
övrigt kunde man få mot uppvisande av kortet gå in på Gamla Ullevi och se GAIS,
Blåvitt eller ÖIS spela för 10 kr. Hade man inte det kortet så kostade
entrébiljetten 30 kr för ungdom och 50 kr för vuxen, för samtliga
Göteborgsklubbar. Då spelade visserligen lagen på gamla Gamla Ullevi vilket
innebar skymd sikt från de flesta platser på ståplatsläktaren och då jag själv
knappt mätte 150 cm över havet på den tiden så ska vi inte tala om hur skymd
min sikt var. Men produkten jag fick var värd varenda krona, kanske inte spelet
jag fick se utan mer stämningen jag fick uppleva på ett fullknökat östra stå.
Idag hade jag tänkt att gå och kolla på GAIS-GIF Sundsvall. Efter att ha
klickat mig fram i GAIS-biljettsystem inser jag att jag skulle bli tvungen att
betala 210 kr för att se två av Allsvenskans målsnålaste lag från en hyfsad
plats på arenan. Det ena ligger på kvalplats till Superettan och det andra
placeringen ovanför, säg att man skulle gå en familj på 4 personer, 2 vuxna 2
barn, det skulle gå på 750 kr. Av de 750 kr är 120kr serviceavgifter, vart
servicen är i att du själv får skriva ut dina biljetter och själv får scanna
dom när du går in förstår jag inte riktigt men 120 kr kostar det i vårt
exempel.
Jag är införstådd att vår valuta har fått utstå viss form av inflation sen jag
var lite och att vi idag har en ny arena i Göteborg som kostade några kronor
att bygga. Jag förstår också att klubbarnas spelarlöner har ökat men någonstans
måste det finnas någon proportion mellan priset och produkten, utbud och
efterfrågan. I en intervju med GP för drygt två år sedan sa GAIS ordförande
Christer Wallin så här:
"2009 skall Gais utmana om SM-guld, ha ett eget kapital på tio
miljoner och omsätta 50 miljoner kronor. 2003 var omsättningen 8,5 miljoner,
serietillhörigheten division 2 och luften svårare att andas. Nu skall en
anställd säljare på marknadssidan bli två, publiken öka till 10 000 i år och ta
ytterligare glädjeskutt uppåt med den nya arenan nästa år."
För att nå ett publiksnitt på över 10 000 så krävs mer än bara ett väl
spelande lag som tar poäng, läs Häcken, det är inte så att det automatiskt
kommer 1000 personer mer än förra matchen bara för att laget tar 3 poäng. Det
krävs att man bygger en stämning kring arrangemanget och med en stämning menar
jag inte hoppborgar och ballonguppblåsning utanför arenan, utan en riktig
stämning där folk går på fotboll för att det är spännande och kul. Att se
Fredrik Lundgren slå långbollar på en 35-årig Peter Ijeh med 3000 på läktarna
efter att betalat 210 kr är inte spännande och kul. Hade jag däremot gjort det
för 100 kr från samma plats med 8000 på läktarna hade jag definitivt varit
nöjdare med "produkten" jag betalat för. Idag när GAIS marscherar
in till Håkans Hellströms "Gårdakvarnar och skit" kommer mellan 14
och 15 000 stolar eka tomma på Gamla Ullevi, däribland de stolarna jag och min
vän hade tänkt sitta på idag.
2 kommentarer:
Håller med om att det är dyrt, å andra sidan är det inte dyrare än att gå på bio. Men det är ju på något sätt ändå läktarupplevelsen man betalar för i Sverige, hade det varit fullsatt så hade ~200kr känts rimligt.
Jag tycker biljettpriserna kan variera rätt rejält. Men för barn och ungdomar/unga vuxna som har en möjlighet att bli kärnan i lagets supporterskara tycker jag priserna ska vara låga. Likt tyskland (dock är fotbollen brutalt mycket bättre där.) Trots att efterfrågan på biljetter i Tyskland är helt enorm så hölls de "billiga" biljetterna väldigt billiga. 10-15 euro för billiga biljetter är relativt standard. Samtidigt finns det dyrare biljetter som snarare ska väga upp för de billigare. Men när det kostar 200+ för att gå på fotboll och motståndet är direkt uselt så blir jag föga sugen. Hade det kostat en hundring att gå och se Blåvitt hade jag garanterat gått oftare.
Skicka en kommentar