onsdag 16 maj 2012

Waris Majeed.

Ja, vad ska man säga? Jag kan börja med att säga är väldigt glad över att jag gick till Rambergsvallen idag. Vi 2518 som var där fick uppleva en show utan dess like. En show signerad Waris Majeed, som stod för fem av Häckens sex mål idag mot Norrköping.

Jag trodde att det här skulle bli en tuff match för Häcken, Peking låg ju trots allt på samma poäng som Hisingslaget. Jag hade helt fel. Häcken rivstartade matchen och gjorde 1-0 redan efter fem minuter, jag behöver inte säga vem som gjorde det, eller jo, Waris Majeed. 2-0 kom åtta minuter därpå, Ericsson står för ett fint inlägg till Waris, som nickar bollen i mål. Häcken stod för en mäktig underhållning och spelade ut Norrköping totalt. 3-0 kom en minut före pausvilan och ännu en gång är det Waris som slår till efter tveksamt ingripande av Abbas Hassan i målet. Ericsson passade dessutom på att trycka in 4-0 minuten därpå.
    Andra halvleken blev sämre, såklart, men Waris ville bjuda publiken på lite fotboll och gjorde både 5-0 efter 52 minuter och 6-0 efter 66 minuter. Norrköpings tränare Janne Andersson var allt annat än glad. Ska även tilläggas att det var närmare 9-0 än 6-1. 

Vad hände egentligen? Norrköping hade verkligen ingenting att komma med idag. Absolut ingenting. Jag skulle kunna tänka mig att en match mellan, typ, Tottenham och Norrköping skulle se ut på det här viset. Häcken hade allt och lite till. Waris hade mer. Waris visade sådan enorm klass att det knappt går att ta på. Fem mål i en match, det är helt otroligt, sanslöst, galet. Han har nu gjort 12 mål i Allsvenskan på 10 matcher. Tycker även att det är anmärkningsvärt att han gjort fyra (!) nickmål på två matcher nu och han mäter endast 172 cm. Jag kan hylla Waris hur mycket som helst, men jag har faktiskt ett helt lag att lyfta fram också. Häcken var otroligt bra idag. Drugge och Ericsson är magnifika passningsspelare och jag hoppas verkligen att Häcken behåller den sistnämnde i sommar. Makondele är återigen bra och Elvby/Lewicki var outstanding idag. Astrit Ajadrevic hade ingenting att komma med. Försvaret sköter sig med bravur och jag börjar gilla Frölund mer och mer. Tom gjorde det bra på sin kant, fick en assist dessutom, men frågan är hur mycket större siffrorna hade blivit med (skadade?) Arkivou på plan? Källqvist fick sträcka på sig 2-3 gånger, men hade en lugn afton. Inhopparna Williams, Anklev och Forsell såg man inte speciellt mycket av, men jag tycker inte att Dioh Williams imponerar särskilt mycket i det han gör just nu. 

Det här var Waris kväll och självklart kommer det nu att vallfärda scouter till Rambergsvallen framöver. Jag har svårt att se att han går någonstans redan i sommar, men skulle han göra det så snackar vi nog minst 30 miljoner. Jag hoppas dock att han stannar säsongen ut, för han är en så otroligt viktig, och inte minst, underhållande fotbollsspelare. Pontus Jansson drömmer fortfarande mardrömmar om honom och hela Norrköping lär också göra det i några veckor framöver.  

TACK för showen, Waris!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Waris är ju riktigt lovande. Det r ju underbart att vi inte har en aning om hur bra han faktiskt kan bli, han är ju faktiskt fortfarande ny på allsvensk nivå, sky is the limit!
Satt och kollade målen efteråt och visst, han står ju väldigt omarkerad och Nköpings försvarsspel finns ju inte. Men, det är ju imponerande att han lyckas söka dessa ytor och scora varje gång. En riktig måltjuv.
Bara att njuta nu, han blir såld i sommarfönstret...

Skicka en kommentar