tisdag 10 juli 2012

Tankar efter senaste omgången

Jag förstår verkligen inte vad som har hänt med Häckens försvarsspel. Jag gillar Östberg och Ali Kahn är en riktigt skön snubbe som ofta brukar prestera, men något har hänt med dessa två/mellan dessa två. Häcken har klivit på samma båt som Blåvitt och den gungar rejält just nu.
***
Även Waris Majeed går inte att känna igen, och nej, jag förväntar mig inte att han ska göra hattrick varje match. Det är klart han är uppvaktad i varenda match, men skall han en dag spela på en mycket högre nivå än det här gäller det att spela upp sig. Sedan måste han få passningar serverade, Drugge måste upp flera nivåer, visa att han håller, han har ännu inte tagit någon revansch efter den svåra tiden i Blåvitt.
***
Jag fattar verkligen inte varför GAIS går runt och lallar och tror att allt kommer lösa sig till slut. Vad är det för idioter som arbetar på gården i Kallebäck egentligen? GAIS har spelat två matcher efter uppehållet, mött två av seriens absolut sämsta lag och inte producerat ett enda mål. Panikvärva, paniksälj, panikändra taktiken, kicka Axén.. gör något. Gå inte runt och tro att allt kommer lösa sig med tiden.
***
Mervan Celik lär med största sannolikhet sticka när fönstret öppnar, men hur i helvete ska han klara sig ute i Europa? Jag tycker att en spelare som ska gå till turkiska högstaligan eller Serie A ska kunna dominera i en allsvensk match, han ska kunna göra skillnad och vara den som avgör eller ligger bakom ett avgörande.
***
Örgryte imponerar och är i en klass för sig just nu. Trots stundtals dåligt spel mot Qviding blev det en väldigt komfortabel seger och tre nya poäng. Dock måste jag säga att jag led lite med Qvidings tränarpar och deras Hulken-inspirerade ilska vid ett par tillfällen var befogad. Kan nästan garantera att någon av dem hade åkt ut om det här var Allsvenskan. Bosko Orovic är en passionerad tränare och det gillar jag.
***
Undra hur bra (eller dålig) Isa Bagci hade blivit om han stannat kvar och utvecklats i Häcken?
***
Konstigt sammanträffande att både Häcken och Utsikten åkte på två baklängesmål i början av sina matcher. Om jag fatta det rätt körde UBK med en 4-3-3-uppställning och då kan jag fråga mig själv varför man gjorde det? Varför ändra en vinnande taktik? För mycket skador i truppen? Rätta mig gärna om jag är fel ute. Hade varit guld att lira med Svensson och Jevtic på anfallet och använda Mergim Kica som inhoppare om någon av dessa två inte fungerar för dagen.
***
2012 är inte IFK Göteborgs år. Det fick vi verkligen veta igår. Det är visserligen inte bara otur Blåvitt har, utan skärpan saknas och kanske är det så att spelarna inte riktigt tror på vad de gör. Får Dyrestam vara skadefri nästa säsong, samtidigt som Blåvitt värvar en riktigt bra mittback så blir 2013 revanschens år, tror jag. Resten av det här året måste handla om att bygga upp och skapa ett spel, fila på detaljerna och kanske avsluta Hyséns prenumeration på interna skytteligan och ge den till någon annan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar