måndag 16 april 2012

Unga nyckelspelare

Det är ett ungt och talangfullt ÖIS som idag tar emot Skövde AIK på Gamla Ullevi. För första gången på väldigt länge har ÖIS fått hålla kvar stommen i laget, man har visserligen tappat två notoriska målskyttar. Jakob Olsson och Nicolas Sandberg som förra säsongen stod för 22 mål tillsammans. Till en början trodde jag det skulle bli väldigt svårt att ersätta dessa spelare men nu när försäsongen är slut och jag står här med facit i hand så kan jag konstatera att jag hade fel. Inför den här säsongen har ÖIS värvat riktigt klokt

Jakob Lindström Får ses som en av de viktigaste kuggarna i årets upplaga av ÖIS, om inte den viktigaste. Efter förra säsongen var det inte många som trodde att ÖIS skulle kunna behålla den lille diamanten som har blomstrat ut till en fullfjädrad mittfältsgeneral. För att bara vara 175 cm lång och väga 69 kr så var det inte många dueller han förlorade på mittplan förra säsongen, inte ens i luften. Hans fina passningsspel utmärker honom ännu mer som en framtida storspelare och den enda frågan jag ställer mig är hur han ska kunna återupprepa fjolårssäsongen prestation.

Oscar Wallén Stora delar av förra säsongen förstördes på grund av en ryggskada, innan han skadade sig hann han med att göra några strutar och visade varför ÖIS hade värvat honom från Div. 4 klubben Kode. I år har han kommit tillbaka på riktigt och haft ett riktigt fint målsnitt under försäsongsmatcherna. Man märker att han lagt ner många timmar i gymmet och lagt på sig en hel del kilo muskler. När jag ser Oscar spela ser jag många drag som påminner om Zlatan; en stor och stark kropp, otrolig balans, kvick för sin storlek och ett riktigt skarpt målsinne. Med andra ord har han många av de egenskaper man kan önska av en anfallare. Jag tippar på att vi kommer få se Oscar Wallén överst i alla fall ÖIS interna skytteliga, om inte hela Div. 1 Södras. Det som talar emot honom är hans orutin och relativt låga ålder (född 1992).

Filip Holländer Är likt Oscar Wallén hämtad från lägre divisioner, rättare sagt Väster i Div.3 där han mestadels spelade vänsterback. Efter ett par säsonger i ÖIS tipselit har han dock skolats om till ett tvåvägs spelande rivjärn på mittplan. Med hårbandet som håller upp hans långa hår kan han lätt misstas för att vara en porslinsspelare men i självverket är han mer lik Terry Butcher än Ronaldo. Holländer har under försäsongen varit en av de mest tongivande spelarna i Örgryte och hållit en väldigt hög lägstanivå. Han har dock fortfarande mycket kvar att bevisa, det som skulle sätta käppar i hjulet för den unge Filip är hans bristande fysik vilket kan visa sig när han stöter på andra jordfräsar nu när serien drar igång.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar